Υπόλοιπα Μαθήματα 2009 - 2010

Γνωριμία με το Γαλλικό Πολιτισμό

 

 

Βασικοί στόχοι της διδασκαλίας:

 

  • Να συμμετέχουν στο μάθημα όλα τα παιδιά. Κάθε μαθητής είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα για τον εκπαιδευτικό. Οπότε σκοπός των δραστηριοτήτων και των ερεθισμάτων που χρησιμοποιήθηκαν ήταν να ελκύσουμε το ενδιαφέρον και την προσοχή του, ώστε να συμμετάσχει με επιτυχία στην ομαδική εργασία, ανεξάρτητα από την εθνικότητα ή τις μαθησιακές του ιδιαιτερότητες.
  • Να αποκτήσουν τα παιδιά μια στοιχειώδη γνώση της γαλλικής γλώσσας και του γαλλικού πολιτισμού, μέσα από μια σειρά ασκήσεων, διαλόγων και κειμένων από CD, περιοδικά κλπ.
  • Να έχουν την ετοιμότητα να χρησιμοποιούν τις γνώσεις τους και μέσα από ομαδικές εργασίες να συμμετάσχουν ενεργά και ευχάριστα στο μάθημα, βελτιώνοντας την αυτοεκτίμηση και την εμπιστοσύνη στις προσωπικές τους ικανότητες.

Πορεία διδασκαλίας:

 

  • Προς το τέλος της φετινής χρονιάς (2009-2010) προτείναμε στους μαθητές της Γ? γυμνασίου να εργαστούν σε ομάδες αναλαμβάνοντας να παρουσιάσουν μια σειρά από θέματα σχετικά με τη Γαλλία. Τα θέματα που επέλεξαν τα παιδιά ήταν:

 

  1. 1.Γαλλικός πολιτισμός
  2. 2.Γαλλική ιστορία
  3. 3.Γαλλική τέχνη
  4. 4.Διάσημοι Γάλλοι
  5. 5.Γαλλική κουζίνα
  6. 6.Παρίσι
  7. 7.Γαλλική μόδα

 

  • Κάθε ομάδα επέλεξε ένα θέμα της αρεσκείας της και μετά από προετοιμασία 2-3 εβδομάδων παρουσίασαν τα θέματα στην τάξη.
  • Η μέθοδος που ακολουθήσαμε ήταν η συνεργασία σε ομάδες 3-4 παιδιών η κάθε μία και ανομοιογενείς ως προς το επίπεδο ικανοτήτων των παιδιών, ώστε να υπάρχει όσο το δυνατόν δίκαιος καταμερισμός μεταξύ τους.
  • Τα θέματα που τελικά παρουσιάστηκαν ήταν:

 

  1. 1.Το μουσείο του Λούβρου (εποπτικό υλικό με εκθέματα του μουσείου), Παρουσίαση γαλλικού τραγουδιού (Edith Piaf)
  2. 2.Η Γαλλική επανάσταση, Ο Ναπολέων (εποπτικό υλικό, συνθήματα)
  3. 3.Ζωγράφοι: Ρενουάρ, Ντελακρουά, Ματίς (εποπτικό υλικό με πίνακες)
  4. 4.Ζακ Υβ Κουστώ, Αθλητικές ομάδες της Λυών, Μαρσέιγ, Μπορντώ (εποπτικό υλικό)
  5. 5.Μπριός, Κις λωρέν, Κρουασάν, Κρέπες (προσφέρθηκαν τα εδέ -σματα στην τάξη, ανταλλάχτηκαν συνταγές)
  6. 6.Πύργος του Άιφελ, Σηκουάνας (εποπτικό υλικό με φωτογραφίες)
  7. 7.Κοκό Σαανέλ, Μάρκες αυτοκινήτων Renault, Deux-chevaux (εποπτικό υλικό).
  • Τα παιδιά στην αρχή διστακτικά, στη συνέχεια με ενθουσιασμό εργάστηκαν στις ομάδες τους παροτρύνοντας το ένα το άλλο και οι παρουσιάσεις τους είχαν πολλή επιτυχία.
  • Αυτό που κέρδισαν τα παιδιά μέσα από την προσπάθεια αυτή, ήταν η απόκτηση καινούριων και ωφέλιμων γνώσεων, η καλλιέργεια του ερευνητικού πνεύματος, η καλή συνεργασία, η αλληλοβοήθεια για έναν κοινό σκοπό, η χαρά της δημιουργικότητας που ήταν έκδηλη στα πρόσωπά τους την ώρα των χειροκροτημάτων και της θετικής ανταπόκρισης τόσο από τους υπόλοιπους μαθητές όσο και από τους καθηγητές.

Κυριακή Λιαδή ? Καθηγήτρια Γαλλικής Γλώσσας

 

 

 

 

Μελετώντας Κοινωνικά Προβλήματα της εποχής μας

 

 

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου εκπόνησαν εργασίες με θέματα που επέλεξαν οι ίδιοι:

 

 

  • Καταστροφή Φυσικού Περιβάλλοντος
  • Ναρκωτικά
  • Φτώχεια ? Υποσιτισμό                                   1
  • Αναλφαβητισμός
  • Βία στα γήπεδα
  • Ενδοοικογενειακή βία
  • Ανεργία
  • Ρατσισμός

 


Κατά τη διάρκεια του εγχειρήματος οι μαθητές εργάστηκαν ατομικά και ομαδικά, συνέλεξαν πληροφορίες από κάθε πηγή πληροφόρησης και γνώσης, συζήτησαν στην τάξη τα αντικείμενά τους και τέλος παρουσίασαν τις εργασίες τους στους συμμαθητές τους.

Η όλη διαδικασία κρίθηκε ευχάριστη και εποικοδομητική από τους μαθητές καθώς ενημερώθηκαν από τους συμμαθητές τους για όλα σχεδόν τα μεγάλα κοινωνικά ζητήματα που απασχολούν σήμερα τους νέους.

Η διδάσκουσα έκρινε ικανοποιητικά τα αποτελέσματα του εγχειρήματος, καθώς, εκτός του ότι όλοι οι μαθητές εργάστηκαν συστηματικά και με ζήλο, απέκτησαν γνώσεις, έβγαλαν συμπεράσματα και κυρίως ευαισθητοποιήθηκαν πάνω στα κοινωνικά θέματα. Πρωτίστως όμως συνειδητοποίησαν ότι η επίλυση μεγάλων κοινωνικών ζητημάτων απαιτεί δραστηριοποίηση και ενεργή συμμετοχή.

 

 

 

 

 2

 Γεωργία Διμέλη ? Φιλόλογος

          Διατροφή και Υγεία

 

Η ενότητα διατροφή και υγεία, στο βιβλίο της Οικιακής Οικονομίας, ήταν εκείνη για την οποία οι μαθητές της Β΄ τάξης, έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Κατά τη διάρκεια μιας εργασίας σε σχέση με το ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ, οι μαθητές από τις πληροφορίες που βρήκαν έμαθαν σημαντικά πράγματα για την παραγωγή, τα είδη, τη χρήση και κυρίως αλήθειες και ψέματα για το ΕΛΑΙΟΛΑΔΟ.

Έμαθαν για τη λειτουργία του ελαιοτριβείου και πώς από τους πυρήνες των ελιών, φτιάχνουμε αγνό και φυσικό σαπούνι. Συνθήκες που για τα περισσότερα παιδιά της πόλης είναι άγνωστες, όταν το καθετί που χρησιμοποιούν το βρίσκουν τυποποιημένο και δεν ξέρουν τον τρόπο παραγωγής του.

 

Χρυσούλα Καμπισέλλη ? Καθηγήτρια Οικιακής Οικονομίας

 

 

Κατασκευάζοντας Εργοστάσια

 

Το μάθημα της Τεχνολογίας είναι το τμήμα εκείνο της Γενικής Εκπαίδευσης που μελετάει τη Βιομηχανία στη Β΄ Γυμνασίου.



3


Έχει σκοπό την ανάπτυξη νοητικών και πρακτικών δεξιοτήτων στους μαθητές, που είναι απαραίτητες σε κάθε άτομο που ζει σε μια τεχνολογική κοινωνία.

Για τη μελέτη της Βιομηχανίας χρησιμοποιείται η μέθοδος της ομαδικής εργασίας η οποία προϋποθέτει ότι οι μαθητές έχουν ορισμένες βασικές γνώσεις και δεξιότητες, σαν αποτέλεσμα προηγούμενων εμπειριών τους (Α΄ Γυμνασίου: ατομική εργασία).

Κάθε ομάδα μαθητών (10-12 παιδιά) μελέτησε μια βιομηχανία επεξεργασίας πρώτων υλών της εκλογής τους.

Κάθε μαθητής (ή και σε υποομάδες) παρουσίασε τη δική του πρόταση επιλογής βιομηχανίας, στην ομάδα του (πληροφορίες, φωτογραφίες, ενημερωτικά φυλλάδια, διαφημιστικά έντυπα, κ.λπ. που αφορούν στη συγκεκριμένη πρόταση) και στο τέλος των παρουσιάσεων με τη διαδικασία της ψηφοφορίας επιλέχθηκε η πιο κατάλληλη για την ομάδα πρόταση.

Έτσι επιλέχθηκαν 6 διαφορετικές βιομηχανίες μία για κάθε ομάδα μαθητών, όπου κάθε μια κατασκεύασε μια μακέτα, ένα ομοίωμα, που απεικόνιζε τη λειτουργία της πραγματικής βιομηχανίας.

Παράλληλα κάθε ομάδα οργανώθηκε σε Εταιρεία και ενέργησε κατά τρόπο παράλληλο με τη βιομηχανική πραγματικότητα. Οι μαθητές διάλεξαν ρόλους στην ομάδα σύμφωνα με τις ικανότητές τους (γνωστικές και διοικητικές) έφτιαξαν υποομάδες εργασίας για τη διοίκηση της εταιρείας τους αλλά και για τη κατασκευή της μακέτας.

Ο ρόλος μου σε όλη αυτή τη πορεία ήταν να συντονίσω και να κατευθύνω τις προσπάθειες όλων σε κάθε ομάδα σε ένα κοινό σκοπό.

Οι μαθητές έπρεπε να συνεργάζονται αρμονικά και αποτελεσματικά για την επίτευξη του κοινού σκοπού πράγμα που ήταν αρκετά δύσκολο. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα να δημιουργούνται εντάσεις, διαφωνίες, παράπονα και γκρίνιες. Κάποια παιδιά εργάστηκαν περισσότερο και κάποια σχεδόν καθόλου.

Βέβαια, όπως γίνεται πάντα, προς το τέλος και σχεδόν μαγικά όλοι κινητοποιήθηκαν, συναντήσεις εργασιών γίνονταν, ιδέες και προτάσεις έπεφταν και ένα πνεύμα ομαδικότητας και αλληλοϋποστήριξης επικράτησε.

Η εκτέλεση των ρόλων έδωσε τη δυνατότητα στα παιδιά να συνδέσουν τον εαυτό τους με πραγματικές καταστάσεις, να αυτοελέγξουν τις δυνατότητες αλλά και τις αδυναμίες τους. Συνειδητοποίησαν το θέμα των εργασιακών σχέσεων αλλά και τον τρόπο και τα πιθανά προβλήματα επικοινωνίας μια ομάδας ατόμων για παραγωγικό αποτέλεσμα.

 

Μαρία Θεοδωροπούλου ? Τεχνολόγος

 

 

 

 

4


Α΄ Τ Α Ξ Η

 

Τεχνολογίας Έργα

 

Για τη μελέτη της τεχνολογίας χρησιμοποιείται η μέθοδος της ατομικής εργασίας όπου οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να κατασκευάσουν ένα τεχνολογικό έργο, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία από εργαλεία και υλικά.

Ταυτόχρονα και σταδιακά ολοκληρώνουν μια γραπτή εργασία που αναφέρεται στην κατασκευή τους και αναλύονται η ιστορική εξέλιξη, η χρησιμότητα και η σπουδαιότητα του έργου.

Κατά τη διαδικασία αυτή οι ενέργειες των μαθητών είναι αυτοδιοικούμενες, δηλαδή αφού μελετήσουμε τις γενικές ενότητες της τεχνολογίας, οι μαθητές μόνοι τους επιλέγουν την ενότητα   που θα μελετήσουν, μόνοι τους διαλέγουν το θέμα της μελέτης τους, μόνοι τους συγκεντρώνουν, ταξινομούν και καταγράφουν τις πληροφορίες που χρειάζονται και τέλος μόνοι τους οργανώνουν σεμινάρια παρουσιάσεων της δουλειάς τους.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο να αναπτύξουν οι μαθητές ικανότητα για έρευνα και για αναζήτηση λύσεων μέσα από μια ποικιλία συστημάτων αναζήτησης.

Πιστεύοντας ότι το να καταλήξει ο μαθητής σε λύση, να κατασκευάσει κάτι, είναι, τις περισσότερες φορές, λιγότερο σημαντικό από το να ακολουθήσει την κατάλληλη διαδικασία που θα τον οδηγήσει σε αυτή τη λύση, και με δεδομένη την έλλειψη εργαστηρίου τεχνολογίας, θεωρώ ότι οι περισσότερες προσπάθειες των μαθητών μας ήταν αξιόλογες, γεμάτες φαντασία και δημιουργικότητα, τόσο στο θεωρητικό μέρος όσο και στο κατασκευαστικό.

Κατά την εκπαιδευτική αυτή διαδικασία τα παιδιά μπλέχτηκαν σε ένα σύνολο δραστηριοτήτων (διάβασαν βιβλία, επισκέφτηκαν βιβλιοθήκες, γνώρισαν υλικά, χρησιμοποίησαν εργαλεία, ρώτησαν ειδικούς, συνεργάστηκαν με τους γονείς τους) αποκομίζοντας, ελπίζω, πολλά οφέλη. 

Στο τέλος της χρονιάς οργανώθηκε έκθεση όλων των έργων της Τεχνολογίας των μαθητών της Α΄ και Β΄ τάξης, που τα συνόδευσαν οι αντίστοιχες γραπτές εργασίες.

 

Μαρία Θεοδωροπούλου ? Τεχνολόγος