Μαθητική έκδοση 2011-2012

Μαθητικές εκδόσεις

 

Πρόκειται για μικρά φυλλάδια, στο μέγεθος του Α4 χαρτιού, που εκδόθηκαν κατά καιρούς από διάφορα μαθητικά τμήματα και αφορούν είτε μια εργασία που έκαναν τα παιδιά πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα ή επιλογή και παρουσίαση ατομικών εργασιών τους και άλλων δράσεων στη διάρκεια όλης της χρονιάς.

Οι στόχοι αυτών των μικρών εκδόσεων είναι ποικίλοι. Κατ? αρχάς η συγγραφή και η επιμέλεια ενός φυλλαδίου συγκεκριμένης έκτασης, έστω και με τη βοήθεια και συνεργασία των καθηγητών τους, ασκεί τους μαθητές μας σε τομείς στους οποίους δεν έχουμε συχνά την ευκαιρία να ασχοληθούμε στο σχολείο. Όπως π.χ. στην επιλογή και ταξινόμηση της ύλης, στη συγγραφή προλόγων, στην επιλογή φωτογραφιών, στη διαμόρφωση στον υπολογιστή σελίδων (σελιδοποίηση), ακόμα και στην άσκηση της ορθογραφικής τους ικανότητας. Επίσης, μέσα από την προσπάθεια αποτύπωσης στο χαρτί της όποιας εργασίας έχουν κάνει μέσα στο χρόνο που πέρασε, συνειδητοποιούν οι μαθητές καλύτερα το πόσα πράγματα τους απασχόλησαν μέσα σ? έναν ακαδημαϊκό χρόνο, και αξιολογούν τη δική τους συμμετοχή και ανταπόκριση σε αυτά? Τέλος, η κάθε τέτοια έκδοση, αντίτυπο της οποίας παίρνει ο κάθε μαθητής, συντηρεί την ανάμνηση των μαθητικών χρόνων, που, είναι βέβαιο, όσο πιο πολύ παλιώνει τόσο πιο γλυκιά και σημαντική γίνεται.

 

Ακολουθούν οι εκδόσεις που έγιναν με την παρότρυνση και φροντίδα της καθηγήτριας Μαρίας Καββαδία με τα τμήματα στα οποία δίδαξε τα τελευταία χρόνια, ξεκινώντας από τις πιο πρόσφατες και πηγαίνοντας προς τα πίσω στο χρόνο.

 

  • Τα παιχνίδια μας από γενιά σε γενιά

 

Το σχολικό έτος 2011-12 με το Α1 τμήμα, ασχοληθήκαμε ιδιαίτερα, απ? αφορμή το απόσπασμα από την Αστραδενή της Ευγενίας Φακίνου, που περιλαμβάνεται στο βιβλίο των νεοελληνικών κειμένων με τίτλο «Η ζωή στη Σύμη», με τα παραδοσιακά παιχνίδια. Οι μαθητές πήραν συνεντεύξεις από παππούδες, γιαγιάδες, γονείς, γείτονες, κατέγραψαν περίπου σαράντα παιχνίδια καθώς και τους κανόνες που παίζονταν και σύγκριναν αυτά τα παιχνίδια με τα σημερινά δικά τους, τα οποία σαν αριθμός ήταν σχεδόν τα μισά. Η εργασία αυτή ολοκληρώθηκε με την έκδοση του φυλλαδίου. Το καλύτερο μέρος της όλης δουλειάς ήταν όταν παίξαμε μερικά από αυτά τα παιχνίδια στην αυλή του σχολείου μας. Οι φωτογραφίες αδιάψευστος μάρτυρας.

Σκοπός της εργασίας, πέρα από το ερευνητικό μέρος και τα ενδιαφέροντα συμπεράσματα, ήταν η τριβή των μαθητών με τον προφορικό και γραπτό λόγο στο δύσκολο θέμα διατυπώνω οδηγίες που θα εφαρμόσουν κάποιοι άλλοι προκειμένου να συνεργαστούν σε ένα ζήτημα (στην προκειμένη περίπτωση να παίξουν σωστά ένα παιχνίδι με πολλούς παίχτες).

 



 

 Εμείς και οι εργασίες μας

 

Την ίδια χρονιά, 2011-12, με το Α3 τμήμα φτιάξαμε το φυλλάδιο «Εμείς και οι εργασίες μας στη Νέα Ελληνική Γλώσσα». Περιέχει εκθέσεις, σχολιασμούς, περιγραφές, με πιο ενδιαφέρον το κομμάτι που οι μαθητές κατ? απομίμηση του ποιήματος του Γ. Σουρή Η ζωγραφιά μου δοκιμάζουν να δώσουν ποιητικά την αυτοεικόνα τους. Η αξία του φυλλαδίου είναι περισσότερο συναισθηματική: να θυμούνται τα παιδιά, μετά από χρόνια, την πρώτη τους φορά στο Γυμνάσιο, τους συμμαθητές τους, τον τρόπο που σκέφτονταν κι έγραφαν τότε.

     

Μαρία Καββαδία, Φιλόλογος


     0001